onsdag 8. desember 2010

Kognitiv terapi som behandling av Myalgisk Encefalopati

Tenkte egentlig bare jeg skulle kommentere artikkelen jeg la ut. For dette er en behandlingsform jeg tror på. Det er noen ME pasienter som er skeptiske til denne type behandling fordi det er terapi, altså "behandler" den hodet.


Det er jo endel som mener at ME er psykisk og bare tull, og ved å godta denne formen for behandling, mener da noen ME pasienter at skeptikerne får rett. Jeg er ikke helt enig. Gjennom kognitiv terapi lærer man seg å takle sykdommen på en god måte, og ikke la kroppen bli verre. Denne behandlingen er en kombinasjon av terapi for å takle sykdommen, og fysisk trening. Og det er faktisk bevist at denne kombinasjonen av gradvis fysisk aktivitet og kognitiv terapi virker. Altså benytter man på en måte bare terapi som et hjelpemiddel oppi kampen for å bli frisk:)


Jeg sier hele tiden at man må tenke positivt, og se, det hjelper! ;D
Anbefaller alle å lese artikkelen :)

Jeg vet at tegningene er sykt bra! :p

2 kommentarer:

  1. Jeg opplever at det er stor forskjell på de psykologene eller legene som tror at kognitiv terapi kan kurere ME, og de som mener det kan være et viktig støtteverktøy.

    Jeg har vært noen ganger til en psykolog som driver med kognitiv terapi og som er virkelig flink - hun gir meg på en måte "våpen og verktøy" for å holde ut i en vanskelig situasjon, og å klare å holde motet oppe og gjøre gode ting for kroppen min og psyken min.

    SvarSlett
  2. Enig med deg der, det er få leger som er enig om noen ting når det gjelder ME. Synes kognitiv terapi er ganske interessant og skulle gjerne prøvd det selv egentlig.

    SvarSlett