mandag 24. august 2009

Syk, syk og mere syk

Nå er jeg lei!! Og det har jeg egentlig vært noen år!! Og siden jeg tilbringer mye tid liggende på sofaen, så er det deilig å ha noe å gjøre, så ble inspirert til å skrive blogg :)

Når man har vært syk i 4,5 år og kjenner at formen bare blir dårligere, da blir man ganske oppgitt!!! I februar 2005 fikk jeg kyssesyken, og var ganske syk i en-to måneder.. Og jeg ble friskmeldt, men jeg ble aldri helt frisk. Det eneste legen kunne si var at det var ettervirkninger av kyssesyken, og at det kunne ta litt tid før kroppen kom seg igjen. Jeg orket ingenting og ble sliten av ingenting. Sånn hadde jeg det lenge, og det gikk veldig i bølgedaler, noen gode perioder, hvor jeg ikke var så veldig dårlig. Og noen dårlige, hvor jeg var veldig sliten. Etter x antall turer hos legen og mange leger, så var det en ØNH lege som synes jeg burde bli utreddet for ME.. Og det stemte bra, jeg fikk diagnosen i august 2008! Jeg har alle hovedsymptomene og 5 av tilleggssymptomene + et par til når formen er ekstra dårlig!
Det fine med ME er at det ikke finnes noen kur.. Det er noen behandlinger som funker for noen. Jeg står på venteliste på to stk, men har ikke tro på den ene. Der bor man på et behandlingssenter og har samtaler med andre pasienter og de som jobber der. Eller, jeg vet egentlig ikke sikkert om jeg står på venteliste..legen sendte brev til de for ca et halvt år siden..og jeg har ikke hørt noe. Det andre stedet virker bedre, Lillestrøm Helseklinikk. Der tar de blodprøver, sender det til Belgia til analyse og behandler kroppen min deretter. Synes det høres mest fornuftig ut i grunn. :) Men der er det mange måneder ventetid, og det koster opptil 25000! Og man får jo ikke støtte for å behandle en sykdom som ingen egentlig vet noe særlig om!!!

I februar i år, så ble jeg så dårlig at jeg måtte slutte på skolen. Jeg studerer på blindern, lektorprogrammet. Jeg har studert helt siden jeg ble syk, da var jeg bare enkeltemnestudent. Så begynte jeg på tegnspråk og så på lektor. Men det er tydelig at det her er et tøffere studium, men jeg har begynt på skolen igjen i høst, selvom jeg merker at jeg egentlig ikke orker. Så planen for semesteret er å prøve å lese hjemme. Håper det går!
Er så lei av å ikke gjøre noe!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar