fredag 13. august 2010

B-menneske + M.E = EKSTREMT B-menneske

Jeg har alltid vært B-menneske, sove lenge er jo digg! Men jeg har heller aldri hatt noe problem med å stå opp tidlig, ringer klokka 7, så er jeg oppe 07.01. :) Etter at jeg ble syk derimot, så har jeg blitt helt ekstremt b-menneske! Jeg virker nesten ikke før klokka blir to, til tross for en grei døgnrytme, står opp litt over ni stort sett, og er i seng rundt tolv. Kanskje ikke så rart, når jeg til og med blir sliten av å sove, og sover jo veldig dårlig her vi bor nå.!

Helsedirektoratet sier dette:

Ti råd for bedre søvn:

  1. Reduser mengden kaffe, spesielt gjelder dette på ettermiddag og kveld
  2. Ikke bruk alkohol eller tobakk nær opp til sengetid
  3. Unngå store måltider før sengetid
  4. Unngå hard fysisk trening de siste tre timene før sengetid
  5. Innarbeid en regelmessig rytme for å gå til sengs og å stå opp. Om morgenen står du opp til et fast tidspunkt, uansett hvor lite eller mye du har sovet
  6. Unngå søvn på dagtid
  7. Sikre en behagelig lav temperatur på soveværelset, og unngå lys eller støy
  8. Ikke bruk sengen til annet enn søvn og eventuelt sex
  9. Stå opp fra sengen dersom du blir liggende søvnløs mer enn 30 minutter
  10. Berolige deg selv med at en natt eller to uten søvn er ufarlig, selv om det er svært slitsomt
Er veldig vanskelig å være en flittig student med det søvnmønsteret jeg har! Og siden jeg sover så dårlig, og bruker lang tid på å komme meg etter en natt med dårlig søvn, så er det vanskelig å gjøre noe med det.
Men nå skal jeg jo snart bli frisk, og bli flink student igjen! :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar