tirsdag 1. mars 2011

Det er ditt problem!

Som ME- pasient møter man endel motgang, ikke bare i form av symptomer, men fra andre mennesker. Det er nok av de som mener ME ikke er noen sykdom, og at de som har diagnosen er late og bare utnytter den for å ligge rett ut og sutre. Da lurer jeg, har de ME selv? Hvis ikke, har de da noe de skulle sagt? Nei. Det blir litt for dumt å dømme når man ikke vet hva man snakker om. Ja, det er helt sikkert noen som utnytter diagnosen, men det betyr ikke at jeg gjør det, eller at alle med ME gjør det. -Og det gjelder da alle mulige sykdommer man kan tenke seg. Det er ikke avhengig av diagnoser, men personer. Bare fordi det ikke finnes en egen blodprøve man kan ta for å bekrefte ME så betyr ikke det at det ikke er en sykdom. Tro meg, det er en sykdom. Det har kostet rundt 50 000 hittil for å prøve å få meg frisk, hadde jeg giddet det hvis jeg virkelig ikke var syk? Nei.

Jeg har også møtt leger som så godt som ler av meg og anklager med for å være lat. Er det mitt problem? Nei. Når jeg reiser til legen med et problem så SKAL legen ta meg på alvor, uansett hva han/hun mener om saken. En lege anklaget meg indirekte for å fiske etter sykemelding, og det var helt tydelig at han så ned på meg, helt til jeg sa jeg var student. Det hjelper lite med sykemelding når jeg er student. Jeg har selvfølgelig også møtt veldig mange flinke leger. Selvom det er flere av de dårlige.

Ja, det er irriterende med folk som ser ned på ME, men det er virkelig ikke mitt problem. Jeg har da  ikke energi til å irritere meg eller bry meg om det. Hvis du ikke tror på meg, da er det ditt problem! Det er også veldig lite vits å fortelle meg hva du mener, for jeg bryr meg ikke i det hele tatt. Bruk den tiden og energien på noe annet. Dette gjelder både familie, venner, bekjente og ukjente. Jeg bryr meg rett og slett ikke. jeg vet hvordan jeg har det, ikke du.

Og til de legene som ikke tror på ME, så gjør noe med det da, hvis det ikke er ME, så er det noe annet, så finn ut det da vel!

Jeg er veldig heldig og har mange fantastiske venner, og verdens mest herlige kjæreste, og mange familiemedlemmer som er utrolig forståelsesfulle og utrolig snille. Så tusen takk! :D

Til dere andre:

2 kommentarer:

  1. Bra skrevet, Heidi! Hadde vært enklere for andre å skjønne det om du hadde hatt foten i gips, armen i fatle eller nakkekrage eller lignende for at da kan de faktisk se at du har vondt/er syk. Blir litt som de som har psykiske plager/ryggplager osv som ikke blir trodd på samme måte som ME-pasienter.

    Ingen vet jo hvor mye du sover, snørrer, sliter og spiser piller og annen kjip diett for å holde deg relativt frisk, og om ikke legen tror på deg så får du filme en vanlig hverdag hjemme hos dere... :p Eller så får du bare bytte lege, det viktigste er jo at man blir trodd, spesielt av helsepersonell. Får håpe Norge snart skjønner at ME er en sykdom... :s

    stå på! :)

    SvarSlett
  2. Takk! :) hvis folk ikke har bedre ting å gjøre enn å rakke ned på syke mennesker er de det er synd på, ikke meg :)

    SvarSlett